Μία μέρα στο KUDU micro-roastery με τον εμπνευστή του, Νίκο Φέρρα

Μία μέρα στο KUDU micro-roastery με τον εμπνευστή του, Νίκο Φέρρα


Φωτό: Τάσος Τσέκουρας


Η ελληνική εταιρεία που 10 χρόνια τώρα, έχει καταφέρει να αναγνωριστεί διεθνώς για την ποιότητα και τη γεύση του καφέ της μας ανοίγει τις πόρτες της.

Το 2003, τρεις φίλοι πήραν τη μεγάλη απόφαση να μεταφέρουν την αγάπη τους για τον καφέ σε ένα μικρό coffee spot στο Ψυχικό. Μέχρι να καταλήξουν στην εταιρεία καφέ με την οποία θα συνεργαζόντουσαν ήπιους πολλούς, πάρα πολλούς καφέδες. Ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονταν τον καφέ άρχισε να γνωρίζει μεγάλη αποδοχή. «Αυτό το μαγαζάκι που δεν ξεπερνούσε τα 15 τετραγωνικά, άρχισε να γίνεται από συνοικιακό μαγαζί σε ένα μέρος που το επισκεφτόταν κόσμος από διάφορες περιοχές της Αθήνας για να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό». Σε πολύ λίγο διάστημα, από ένα take away coffee shop άρχισαν να γίνονται place to be για τους καφελάτρεις της πόλης. Επηρεασμένοι πολύ από τη Μεγάλη Βρετανία όπου και ανθούσε το Micro roastery, δηλαδή «Μικρά μηχανήματα μέσα στα ίδια τα μαγαζιά που καβούρδιζαν κοκκους καφέ από διαφορετικές φάρμες του εξωτερικού. Κάθε εβδομάδα είχαν και μία διαφορετική φάρμα κι αυτό ήταν μία τεράστια αλλαγή για τον κόσμο που είχε συνηθίσει να πίνει ένα συγκεκριμένο καφέ». Οι τρεις φίλοι βασίστηκαν πολύ σε αυτήν τη νοοτροπία έχοντας την επιθυμία να δίνουν κάθε φορά κάτι διαφορετικό στον καταναλωτή. «Η ιδέα να καβουρδίσουμε το δικό μας καφέ δεν άργησε να πέσει στο τραπέζι». Το 2003, η υλοποίηση μιας τέτοιας σκέψης δεν ήταν εύκολη. «Υπήρχε φυσικά ένα trend στο εξωτερικό αλλά μέχρι τότε τα micro roasteries στην Αθήνα ήταν ελάχιστα για να πούμε ότι θα μπορέσουμε να πάρουμε επιρροές». Έτσι, ταξίδεψαν. Ταξίδεψαν πολύ. Από κλαδικές εκθέσεις ανά τον κόσμο μέχρι coffee tours στην Μεγάλη Βρετανία και το Βερολίνο. «Εκεί κερδίσαμε γνώσεις τόσο για το καβούρδισμα όσο και για τις νέες τεχνικές μεθόδους για καφέ φίλτρου ή espresso. Είδαμε νέες τεχνολογίες στις μηχανές espresso και τους μύλους». Έβαλαν ένα στοίχημα τότε: «Αντί να παίρνουμε ένα έτοιμο χαρμάνι από την εγχώρια αγορά, είπαμε να δούμε τι μπορούμε να καταφέρουμε μόνοι μας».


Φωτό: Τάσος Τσέκουρας


Και το όνομα αυτού: KUDU

Φίλος στο φίλο αυτή τους η ενέργεια άρχισε να διαδίδεται και να ολοένα και περισσότερος κόσμος ήθελε να βάλει τον καφέ τους στο μαγαζί του. Η ανάγκη να στηθεί μια εταιρεία ήταν πλέον αναγκαία. «Έπρεπε να το ονομάσουμε κάπως όλο αυτό. Μελετώντας την ιστορία του καφέ, πέσαμε πάνω στο μύθο του Κάλντι, που έλεγε ότι οι κατσίκες του έτρωγαν κάποιους καρπούς στην Αιθιοπία. Σε αυτά τα όρη που ζούσε ο Κάλντι, βρήκαμε ότι ζούσαν τα KUDU ή αλλιώς, η αιθιοπική αντιλόπη». Και κάπως έτσι, είχαν και όνομα.    

Όσο μιλάμε, περπατάμε με το Νίκο στα διάφορα σημεία του χώρου. Από την εκπαίδευση μέχρι το σημείο που γίνεται η επιλογή των κόκκων και το καβούρδισμά τους. Σχεδόν παντού υπάρχουν χάρτινες σακούλες KUDU έτοιμες να παραδοθούν στον παραλήπτη που επισκέφθηκε το eshop τους για να παραγγείλει τον καφέ του. Ένα eshop που πηγαίνει τρέχει με υψηλές ταχύτητες. 

Πριν συμβούν όλα αυτά

Οι μνήμες που έχει από τον ίδιο και την οικογένειά του να απολαμβάνουν και να ψάχνονται με τον καφέ είναι από πολύ παλιά. «Μεγαλώσαμε με ιταλικές επιρροές μιας και ο πατέρας μου σπούδαζε πολλά χρόνια στην Ιταλία. Από τότε που ήμουν πολύ μικρός, ακόμη κι όταν η κούπα μου είχε σοκολάτα, θυμάμαι τους γονείς μου να με ρωτούν αν θέλω κανέλα στον καφέ μου». Ήταν μέσα στους καφέδες. Κυριολεκτικά. «Μέσα στο σπίτι είχαμε μύλους κι έτσι κάθε μέρα μύριζα καφέδες». Περνώντας στην εφηβεία, οι περισσότεροι φίλοι του έπιναν φραπέ «που ήταν το trend της εποχής» ενώ ο ίδιος παρήγγελνε espresso.


Φωτό: Τάσος Τσέκουρας


10 χρόνια εξέλιξης

Το 2013, ο καφές KUDU ήταν το νέο απόκτημα του ελληνικού micro roastery. Κι είχε από την αρχή του, μία τρομερή δυναμική. Δέκα χρόνια από την πρώτη ημέρα δημιουργίας του και «Έχουμε ξεπεράσει τα 200 spots που προτιμούν τον KUDU για τους πελάτες τους». Όλα αυτά τα χρόνια, είναι προσεκτικοί έτσι ώστε ο καφές τους να δίνεται σε σημεία που μπορούν να τον υποστηρίξουν αλλά και να τον αναδείξουν. «Θεωρούμε ότι στο κομμάτι που λέγεται πιάτσα μπορεί να χωρέσει ένα μαγαζί και στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου να είναι 2-3 ακόμη spots».

Η επιλογή είναι πολύ δύσκολη. «Δυστυχώς, φτάνουμε σε σημεία να μην αποδεχτούμε κάποιους νέους συνεργάτες όταν αυτοί βρίσκονται κοντά με κάποιον ήδη υπάρχων». Αν τώρα, εμφανιστούν δύο νέα μαγαζιά ταυτόχρονα σε κοντινά σημεία τότε «θα διαλέξουμε αυτό που μπορεί να πάρει αλλά και να δώσει σε εμάς μία υπεραξία. Αν δηλαδή δούμε μία δουλειά, ένα πάθος και μία συνέπεια σε αυτό που λέμε στην ομάδα του». Η εκπαίδευση κρατάει περίπου μία εβδομάδα. Εκπαιδεύονται όλοι. «Υποχρεωτικά. Δεν αρχίζει κανείς πριν εκπαιδευτεί κι αυτό επειδή ουσιαστικά, είμαστε μία εταιρεία που δεν έχει πωλητές. Αυτό σημαίνει ότι όλα μας τα σημεία είναι πωλητές μας. Πρέπει επομένως να μπορούν τα σημεία που βρισκόμαστε να ενισχύσουν αλλά και να διαδώσουν τη φήμη μας». Επιλέγουν τα σημεία. Επιλέγουν τις ομάδες τους. «Πολλοί πελάτες μας, έχουν επαφή ο ένας με τον άλλο, πηγαίνουν ο ένας στο μαγαζί του άλλου». Πολλοί πελάτες, τον ρωτούν πού να πιουν καφέ στο μέρος που θα βρεθούν. Όταν δεν υπάρχει κοντά ο KUDU, ο Νίκος θα προτείνει πάντα «Κάποιον από τους συναγωνιστές-ανταγωνιστές μας».


Φωτό: Τάσος Τσέκουρας


Οι φάρμες

«Εκτός από τα τρία βασικά μας blend, που πηγαίνουν στον τομέα της χονδρικής, τα τελευταία χρόνια συνεργαζόμαστε σταθερά με 25-30 φάρμες από το εξωτερικό που συνεχώς ανακυκλώνονται». Σε λίγες μέρες ταξιδεύει στην Κολομβία για να δει νέες φάρμες. «Είναι μία χώρα που ακμάζει το specialty. Πολλές νέες φάρμες, πολλές νέες επεξεργασίες και τρόποι φύτευσης καρπών και συγκομιδής». 

Αγαπημένη φάρμα δεν έχει. «Έχω όμως αγαπημένες χώρες. Αγαπώ φάρμες από χώρες της Κεντρικής Αμερικής δηλαδή Παναμά, Ελ Σαλβαδόρ που έχουν πιο floral επιγεύσεις και αρώματα και χώρες Αφρικής όπως είναι η Κένυα, η Αιθιοπία». Στην τεχνογνωσία, τώρα, διαλέγει χώρες της Ευρώπης. «Τα coffee shops και οι κουλτούρες που βρίσκονται πίσω από τους ανθρώπους που διοικούν τις αλυσίδες ή τα μικρά μεμονωμένα μαγαζιά, προέρχονται κυρίως από την Ευρώπη». Για το Νίκο η μέκκα του καφέ είναι η Νέα Υόρκη, η Νέα Ζηλανδία και η Αυστραλία. «Αυτές είναι οι τρεις πολύ μεγάλες χώρες που δίνουν ρώτα στον καφέ». 

Οι δημοπρασίες
«Από την αρχή μας ξεκινήσαμε να “χτυπάμε” ποικιλίες καφέ σε δημοπρασίες». Αυτό έχει το καλό ότι μπορούν να πάρουν μονομιάς όλη την ποικιλία μιας φάρμας και άρα να την έχουν σε αποκλειστικότητα. «Από την άλλη, αν για παράδειγμα όλη η ποικιλία είναι 300 κιλά και τίποτα άλλο, δεν ξέρεις ποιον να πρωτοεξυπηρετήσεις. Ειδικά, όταν έχουμε ένα τόσο δυνατό eshop να τρέχει παράλληλα με τη χονδρική μας».


Φωτό: Τάσος Τσέκουρας


Μύθοι και αλήθειες για τον ντεκαφεϊνέ

«Αν βγάλουμε εκτός τον παράγοντα της ποιότητας και πούμε ότι έχουμε το τέλειο αποτέλεσμα εκεί, υπάρχουν δύο τρόποι αποκαφεϊνοποίησης του καφέ: Ο πρώτος είναι με χημικά μέσα κι ο άλλος με φυσικά. Με χημικά μέσα, γίνεται κυρίως με διχλωρομεθάνιο το οποίο επεμβαίνει σε πισίνες καφέ και βοηθά στην αποβολή της καφεΐνης. Και μόνο που μπαίνει η λέξη “χημικό”, δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι ένας υγιεινός τρόπος, ωστόσο δεν είναι καταστροφικός για την υγεία. Ο χημικός τρόπος χρησιμοποιείται σε ποσοστό 99% αυτήν τη στιγμή στο εμπόριο κυρίως λόγω κόστους. Η φυσική διεργασία αποκαφεϊνοποίησης του καφέ γίνεται σε πολύ μεγάλα water tanks με πολλή μεγάλη πίεση που ρίχνουν νερό και ξεπλένουν συνέχεια τον καφέ. Αυτό το νερό που μένει, δεν μπορούν να το πετάξουν γιατί μολύνει πολύ το υπέδαφος και θα έχουν πρόβλημα με τις καλλιέργειές τους. Έτσι, το ξεπλένουν και το καθαρίζουν από την καφεΐνη, γεγονός που έχει ένα σημαντικό κόστος. Αυτή η δεύτερη διαδικασία αποκαφεϊνοποίησης του καφέ λέγεται water process και είναι αυτή που χρησιμοποιούμε εμείς, καθώς κι άλλες ελληνικές εταιρείες. Ο καφές αυτός βγαίνει πραγματικά στη γεύση και είναι πιο ακριβός από αυτόν του espresso». 

Ο KUDU στο εξωτερικό

Πριν τον covid, ο καφές τους ταξίδευε για να προσφερθεί σε 10 χώρες. «Τώρα είμαστε περίπου στις μισές καθώς οι Αραβικές χώρες χρειάστηκε να σταματήσουν λόγω των κανόνων εισαγωγής που επέβαλε ο covid». Σήμερα, το σήμα της αντιλόπης βρίσκεται στο Βερολίνο, το Βουκουρέστι, το Λουξεμβούργο και το Λονδίνο. Θέλουν να ανοίξουν ακόμη περισσότερο τη λίστα τους γι αυτό και ταξιδεύουν πολύ σε διεθνείς διαγωνισμούς. Φέτος το World of Coffee θα γίνει στην Αθήνα και θα είναι η τρίτη φορά που θα συμμετάσχουν. «Είναι τον Ιούνιο και το περιμένουμε με χαρά».

Στα μελλοντικά τους σχέδια, βρίσκεται το άνοιγμα ενός καταστήματος στο εξωτερικό αλλά και το «άνοιγμα του πελατολογίου μας στην επαρχία».



Maison Mihara Yasuhiro Womenswear FW23

Maison Mihara Yasuhiro Womenswear FW23

The Weekly Collection #13

The Weekly Collection #13